Nowości
Ocena: 4.8/5 (13)

Aspect ratio czyli jak widzimy grę na róznych monitorach

Data publikacji : 02.03.2010

Blizzard wielokrotnie twierdził, że rozdzielczość ekranu jak i tzw aspect ratio nie wpłyną znacząco na rozgrywkę w StarCrafcie 2. Niestety tak raczej nie jest, czego najlepszym dowodem jest załączony screen.

Jak widać, różnice są kolosalne, szczególnie jeżeli porównamy 16:9 (tryb wide czyli szerokokątny) z bardzo popularnym 4:3.

Źródło: Sc2blog

UWAGAUprasza się osoby kopiujące w całości newsy z naszej witryny na swoje strony lub fora o wstawianie widocznych klikalnych linków, bezpośrednio do pobranego tekstu. W przypadku braku widocznego linku, skopiowanie tekstu uważa się za kradzież własności intelektualnej.
Dziękujemy: Administratorzy serwisu.

Autor: Krzysztof Baranowski
Data publikacji : 02.03.2010
Liczba wyświetleń tekstu: 13537
powrót
drukuj
pdf
poleć

Komentarz (37)

  • Różnica faktycznie spora. Dobrze, że ja mam 16:10 ;)
    W sumie trudno ten problem rozwiązać, bez rozciągnięcia jednostek w różnych rozdzielczościach. Blizzard mógłby zwiększyć maksymalne oddalenie w monitorach 4:3, że widziana powierzchnia pola walki była mniej więcej równa.
    ~Ch3rry
    2010/03/02 13:19
  • Jeżeli dali by maksymalne oddalenie w monitorach 4:3 to wtedy widzieli by na nich więcej z góry i dołu niż na monitorach panoramicznych. Dobrego rozwiązania nie ma.
    A miedzy bogiem a prawda każdy prawdziwy gracz ma już od dawna monitor panoramiczny ;P
    ~Calahan
    2010/03/02 13:33
  • prawdziwy? Chyba zarabiający odpowiednio dużo, czyli odpada większość studentów :>
    ~KruczoCzarny
    2010/03/02 13:39
  • No mogli by oddalic pole widzenia na 4x3 i po problemie.
    Nie jest to rozwiazanie doskonale ale lepsze niz zadne.

    Chociaz z drugiej strony jesli taka sama powierzchnia byla by widoczna na 4x3 i 16x9 to wtedy... pokrzywdzeni sa 16x9... bo w strategi lepiej jak wiecej widac w okregu niz prostokacie... 16x9 mieli by za malo u gory i na dole.

    Zreszta ja to juz na swoim kliencie sprawdzilem dawno. Mam stacjonarke 4x3, a laptopa 16x9 i porobilem screeny.

    Jeszcze interface na dole wyglada smiesznie w 16x9. Chodzi o te czarne nie wykorzystane nigdy miejsca.

    Nie wiem czemu nie zrobili by interfacu po boku. Do wyboru. Wtedy by bylo rozwiazane!

    4x3 - interface na dole.
    16x9 - z boku.

    Co sadzicie o interfacie z boku? Czy uwazacie ze bylo by gorzej grac? A moze to kwestia przyzwyczajenia?
    ~mgkiler
    2010/03/02 13:51
  • Można zwiększyć oddalenie na monitorach z ar 4:3, a na górze i dole dodać czarne pasy.

    Żeby nie postować 2 razy pod rząd to od razu zapytam:
    gram na low, gra chodzi płynnie, ale co chwile sie na pare sekund zatrzymuje.
    Wygląda to jakby się zawieszała.
    Zauważyłem że problem pojawia się nie tylko u mnie, może ktoś wie co na to poradzić?
    ~Pesymista
    2010/03/02 14:09
  • Czy przetestowaliscie te zmiany na trzech typach monitorow (4:3, 16:9, 16:10) czy tylko na monitorze 16:9 w trzech ustawieniach aspect ratio?
    ~eR13Lucek
    2010/03/02 14:19
  • ja moze za miesiac albo dwa kupie sobie nowy monitor to juz wiem jaki :D
    ~Skofijak
    2010/03/02 14:25
  • @pesymista

    nie tylko ty tak masz:/
    ~aassia
    2010/03/02 14:27
  • a ja mam glupie pytanie.
    Jak sie sprawdza jakie ma sie to aspect ratio? ;p
    ~Muczaczo
    2010/03/02 14:35
  • @Muczaczo:

    pytasz serio, czy zartujesz?

    No a jaki masz monitor, przypominajacy bardziej kwadrat, czy bardziej prostokat?

    Bierzesz rozdzielczosc natywna i dzielisz szerokosc przez wysokosc. Jesli ulamek wyjdzie 16x10 to masz 16x10.

    Dla rozdzielczosci 1280x1024 tak naprawde nie wychodzi 4x3 a 5x4. O tym tez sie czesto zapomina, ze wiekszosc monitorow to nie 4x3, a 5x4.
    ~mgkiler
    2010/03/02 14:41
  • Problem jest do rozwiązania. Wystarczy na monitorach 4x3 czy jak kto woli 5x4 oddalić lekko pole widzenia a szerokość zakryć interfejsem. Dla takiej firmy jak Blizz to pewnie z godzina roboty. Pytanie czy się tym przejmą. Sam mam 16x10 ale jestem z równymi szansami dla wszystkich.
    Podobny problem jest przy wczytywaniu map. Gracze z lepszymi kompami zaczynają ok 2-3s wcześniej, spowodowane jest to "lagiem"zaraz po wczytaniu mapy na słabszych kompach. Powinni zrobić 3s odliczanie do rozpoczęcia rozgrywki.
    ~Fenarid
    2010/03/02 15:37
  • @Fenarid:

    hmm. W SC1 pamietam ze czesto bylo tak ze po wczytaniu mapy pojawial sie komunikat z odliczaniem, aby zsynchronizowac graczy.
    Jestes pewien ze nie ma tego w SC2?
    ~mgkiler
    2010/03/02 15:41
  • nie ma
    ~ElemenT
    2010/03/02 15:47
  • lol KOMMANDOZENTRALE :D
    A Wy narzekacie na polskie tłumaczenie
    ~dropps
    2010/03/02 15:51
  • ~LivingBrain
    2010/03/02 19:36
  • też miałem ubaw z kommandozentrali :D

    co do widoku w różnych aspect ratio, moim zdaniem lepiej się tego nie dało zrobić. trochę większe pole widzenia po bokach nie daje aż takiego bonusu jak np. poszerzenie wzroku w każdym kierunku. sam się też zastanawiałem dlaczego właściwie umieścili interfejs na dole, skoro wiadomo, że monitory są szersze, niż wyższe (w wc2 interfejs był po lewej i widok na pole bitwy był kwadratowy). jednak przy perspektywie, którą się wykorzystuje w sc2 jak i wc3 obejmujesz faktyczny "kwadrat" właśnie w ten sposób. umieszczając interfejs po boku widziałoby się de facto pionowy prostokąt.
    ~Yaerius
    2010/03/02 19:56
  • LoL ten filmik z GameTrailers miażdży. :)
    ~Fenarid
    2010/03/02 20:36
  • All your base are belong to us :D
    ~ShaD321
    2010/03/02 22:49
  • Spoko spoko oni maja mutershiff a ruscy mateczke latajaca

    powaznie
    ~Chrumo
    2010/03/02 23:52
  • Ja mam wrażenie iż pomimo zwiększenia rozdzielczości, na ekranie wciąż widać mało. Wkurzało mnie to trochę w SC1 no i tutaj też będzie. To że widzę więcej na boki w 16:9 nie daje aż tak wiele. Mogliby dać możliwość ukrywania (zmniejszania) środka panelu (z podglądem na opis wskazanego obiektu). To dałoby najwięcej korzyści.
    ~CobraPunisher
    2010/03/03 00:25
  • A mi sie udało odpalic SC na lapku z zintegrowana grafą od indela ;] nawet moze być, wszystko na low, ale repy w lozku mozna poogladac :D
    ~Skofijak
    2010/03/03 01:15
  • To ja moze powtorze pytanie
    eR13Lucka: "Czy przetestowaliscie te zmiany na trzech typach monitorow (4:3, 16:9, 16:10) czy tylko na monitorze 16:9 w trzech ustawieniach aspect ratio?"
    ~Mkun
    2010/03/03 08:35
  • @CobraPunisher:

    Bo tak ma byc. Rozdzielczosc ma nie wplywac na wielkosc elementow w grze czy interfacie.

    W niektorych grach to wkurzalo jak ustawisz duza rozdzielczosc to wszystko jest tak male ze trzeba z lupa patrzec co tam jest napisane.
    A jak dasz mala rozdzialke to interface pol ekranu za slania.
    Bez sensu.
    Blizzard dobrze robi ze rozdzielczosc nie ma wplywu na nic w grze.

    Tak jak mowisz bylo w starych grach 2D tylko, ze wieksza rozdzialka = wieksze pole widzenia.

    @Mkun:

    Ja testowalem na 2 monitorach i jest tak jak masz na screenie.
    Ale nie wiem po co wogole pytasz? Przeciez jak ustawisz inna rozdzielczosc to tak jakbys ustawil inny monitor. Mozesz sobie w okineku odpalic gre i ustawic rozdzielczosc 4x3, a innym razem 16x9 i efekt bedzie taki sam.
    Przeciez aspekt monitora wlasnie po rozdzielczosci jest obczajany. W niektorych grach jest osobny przelacznik aspektu, a ustawienia auto oznacza ze po rozdzielczosci zgaduje jaki masz monitor.
    ~mgkiler
    2010/03/03 10:52
  • @mgkiller
    "Przeciez jak ustawisz inna rozdzielczosc to tak jakbys ustawil inny monitor."
    Niekoniecznie. Byc moze Blizzard tak wlasnie to rozwiazal, ale mogl tez to zrobic inaczej.

    Teoretycznie monitor 4x3 (czy 5x4 jak to ktos pisal) powinien pokazywac najwiekszy obszar. Dlatego pytam, czy bylo to testowane na roznych monitorach czy na jednym.
    ~eR13Lucek
    2010/03/03 11:50
  • Przecież Blizzard już dawno mówił, że na panoramicznych monitorach będzie widać więcej po bokach, zatem żadna nowość. Chodź fakt, faktem mówili, że nie będzie to dużo, a jednak różnica między 4:3 a 16:9 jest znacząca.
    ~Dark_Angel
    2010/03/03 13:20
  • @eR13Lucek:

    Jak inaczej?
    Aspekt albo odczytyjesz z rozdzielczosci, albo robisz ze uzytkownik sam ustawia aspect.
    Nie widze innej mozliwosci.

    "Teoretycznie monitor 4x3 (czy 5x4 jak to ktos pisal) powinien pokazywac najwiekszy obszar."

    Niby dlaczego?
    Jak widzisz na screenach powyzej jest wlasnie na odwrot.
    Mogli zrobic jak chcieli. Wybrali ze im szerzej tym wiecej w szerz. Mogli zrobic jak mowisz, ze im szerzej tym mniej w zwyz. A mogli zrobic ze pole powierzchni podobne.
    ~mgkiler
    2010/03/03 13:40
  • "Aspekt albo odczytyjesz z rozdzielczosci, albo robisz ze uzytkownik sam ustawia aspect.
    Nie widze innej mozliwosci."
    Nie znam sie na programowaniu w DirectX, ale cos mi mowi, ze sa jakies metryki badz to w API Windows badz w DirectX informujace o aspect ratio. Odczytywanie tego z rozdzielczosci jest zalatwianiem sprawy od dupy strony.

    ""Teoretycznie monitor 4x3 (czy 5x4 jak to ktos pisal) powinien pokazywac najwiekszy obszar."
    Niby dlaczego?"

    Poniewaz im aspect ratio jest blizsze AxA (kwadratowi) tym wieksza powierzchnie ma ekran monitora -> tym wiekszy obszar gry moglby pokazac.
    ~eR13Lucek
    2010/03/03 14:55
  • @eR13Lucek:

    Z tego co pamietam do WinApi zwraca dpi poziome i pionowe monitora. Tylko to tez chyba nie zadziala jak ustawisz rozdzielczosc nie natywna. Nie wiem. Nie testowalem.

    A dac uzytkownikowi wybor aspect ratio to nie jest zadne zalatwianie od dupy strony.

    Po za tym i tak mozesz gre odpalic w okienku i przetestowac czy jak ustawiasz rozdzielczosc panoramiczna (rozszerzasz okienko) to czy zwieksza sie pole widzenia w szerz, czy zmniejsza w z wyz.

    A co do tego kwadratu. To jak sam widzisz na screenach nie musi byc tak jak mowisz. Mozesz zrobic jak chcesz. Zrobili tak, ze panorama ma wiekszy obszar a nie kwadrat.
    ~mgkiler
    2010/03/03 16:25
  • @mgkiler
    Miałem na myśli fakt że dysponując większą rozdzielczością mogli powiększyć pole widzenia. Można bez problemu zmieścić na ekranie większy obszar mapy przy zachowaniu dobrej czytelności grafiki.
    Blizz tego nie zrobił, nie wiedzieć czemu.
    ~CobraPunisher
    2010/03/03 18:08
  • chodzi o to zeby każdy miał w miare równe szanse, jak masz słabszego kompa albo mniejszy monitor, widzisz tyle samo co inni, poza tym starcraft ma specyficzną formę i to jest naważniejsze. Tak samo jak diablo 3 wyglada jak diablo 2, a nie ma jakiegos widoku tpp jak w WoW.
    ~Skofijak
    2010/03/03 18:29
  • ooo ziomy ale numer , gralem sobie wlasnie i pierwszy raz zergami, i stworzylem sobie utraliski . ale one sa potezne xD 1/5 ekranu zajmuja . a jak fajowo atakuja . ale i tak sa 3 raszy mniejsze od thora . to jest gigant ...
    ~kisiel
    2010/03/03 20:23
  • przestańcie biadolić;> blizzard wspominał o tym chyba rok temu przy okazji Q&A;> A zachowujecie się jakbyście Amerykę odkryli, normalna sprawa nie chcieli rozciągać wszystkiego to dali większe pole, sorry jak ktoś ma 4x3 :/ btw. gra się na BN na FAST czy na FASTER? Na 'faster' jest naprawdę ciężko micrować;(
    ~saq
    2010/03/03 20:51
  • @CobraPunisher:

    Ale po co uzalezniac pole widzenia od rozdzielczosci?
    Tego sie nie robi od ladnych 10 lat...

    Tak bylo tylko w grach 2D starych. Bez sensu. Ten kto ma mala rozdzielke bedzie narzekal ze za malo widac, ten kto duza bedzie miec maly interface itp...
    ~mgkiler
    2010/03/03 22:30
  • znalazłem 2 błędy w becie, jeden można pominąć, ale drugi raczej to bug, gdzie to można zgłosić jak nie mam konta ? :D

    a ok juz mam ;)

    a jednak nie mam, musze mieć klucz..
    ~Skofijak
    2010/03/04 05:12
  • Wciąż nie rozumiecie o co mi chodzi a nie chce mi się więcej tłumaczyć. Blizz mógł w SCII zwiększyć pole widzenia a tego nie zrobił i tyle w temacie.
    ~CobraPunisher
    2010/03/04 17:45
  • @Cobra:

    Dobra. Chyba juz rozumiem o co Ci chodzi. No taki jest Blizzard. Widocznie chce bysmy byli zmuszeni do ruszania ekranem, aby gra byla bardziej pro. A nie oddalic kamery by cale pole bitwy widac bylo.
    ~mgkiler
    2010/03/04 18:26
  • WITAM, MAM PROBLEM ! PROSZE, NIECH MI KTOS POWIE JAK GRAC W GRE ZA POMOCA ICCUP.COM ? ZAREJESTROWALEM SIE, SCIAGNALEM SOBIE REG FILE I CO MAM DALEJ ROBIC ? PROSZE O ODPOWIEDZ
    ~kisiel_
    2010/03/04 22:23


Archiwum nowości