Wywiady
Ocena: 5/5 (9)

Wywiad z Dustinem Browderem dla StarCraft2.net.pl

Data publikacji : 06.05.2010

Q: Dwa dni temu ogłosiliście datę wydania StarCrafta II, czy jesteście podekscytowani tym faktem?

Bardzo. Pracuję nad tą grą od ponad pięciu lat, niektóre osoby od siedmiu. Wydaje mi się, że wszyscy jesteśmy bardzo podekscytowani zakończeniem prac nad grą i możliwością przekazania jej w ręce fanów. Wiemy, że wielu z nich czekało na nią przez dziesięć lat. Zarówno wszyscy w naszym zespole, jak i fani jesteśmy bardzo szczęśliwi zbliżając się ku końcowi.

Q: Czy wydaje ci się że coś może zmienić tą datę?

Nie, nie wydaje mi się. Byłbym niesamowicie zaskoczony.

Q: Jak długo będziesz jeszcze trwała beta?

Zdecydowanie postaramy się, aby trwała tak długo jak to możliwe, jednak musimy zmienić część hardwaru na którym uruchomiliśmy betę. Na pewno będzie ona trwała przez kolejny miesiąc, a później zobaczymy. Będziemy musieli zobaczyć kiedy trzeba będzie zainstalować nowy hardware, kiedy zdjąć serwery w przygotowaniu do wydania gry, ale postaramy się, aby beta trwała tak długo, jak to tylko możliwe.

Q: Czy skończy się ona kilka dni przed premierą czy może nieco wcześniej?

Niekoniecznie będzie to tylko kilka dni. Musimy zdjąć serwery, aby przygotować je do wydania gry, więc minie trochę czasu od zakończenia bety do premiery gry. Jak na razie nie wiemy ile dokładnie to zajmie. Myślę, że będzie to kilka tygodni, może nieco więcej.

Q: Czego możemy spodziewać się w przyszłych patchach do gry? Z wczorajszej informacji prasowej wiemy, że będzie integracja z Facebookiem. Czy możesz powiedzieć coś na ten temat? Albo o systemie publikowania map?

Oczywiście pracujemy nad systemem publikowania map, który pozwoli ci je przedstawić na Battle.net i dzielić się nimi z przyjaciółmi. Wprowadzimy dwie opcje publikowania. Pierwsza nich jest pewnego rodzaju beta testami, kiedy dzielisz się mapą z przyjaciółmi tak, aby mogli on zagrać na niej i zobaczyć czy jest ona wystarczająco dobra, żeby mógł ją zobaczyć cały świat. Będziesz mógł później kontrolować wersję twojej mapy w którą grają inne osoby.

Poprawiamy także wiele elementów UI, których nie widzicie obecnie w grze. W becie jest dodany dosyć uproszczony system osiągnięć [achievement], nad którym będziemy pracować przed wydaniem gry. Ulepszyliśmy także funkcjonalność profili, dodajemy sporo poprawek w niemal każdym elemencie Battle.net. Kiedy już będziemy po premierze, mamy wiele planów związanych z patchami jak na przykład wsparcie dla turniejów, czy kanały czatu. Wiele rzeczy zostanie dodanych po wydaniu gry. Battle.net przy StarCraft II ma być żywym serwisem, podobnym nieco do World of Warcraft, gdzie nowe elementy pojawiają się cały czas, a nie tylko przy wydawaniu nowych gier.

Nie wiem zbyt wiele na temat funkcji integracji z Facebookiem, powinieneś raczej zapytać o to Grega Canessę. Wiem tylko tyle, że zostanie to dodane w jednym z patchy do bety. Pomoże to graczom importować znajomych z Facebooka do Battle.net, dzięki temu szybko będą oni mogli zapełnić listę osobami, które także grają w StarCraft.

Q: Jak oceniasz zaangażowanie graczy w beta testy? Czy dostarczają oni wystarczającej liczby danych statystycznych?

Widzimy obecnie naprawdę sporo gier na Battle.net. Przeciętny gracz rozgrywa ponad 20 meczów tygodniowo. To jest naprawdę świetny wynik. Najlepsi gracze z lig platynowych dochodzą do 50 gier w tygodniu. Te liczby zawierają także te osoby, które zagrały dwie czy trzy gry, po czym doszły do wniosku że nie chcą już grać i poczekają na pełną wersję gry. Oznacza to, że aktywni gracze mają na pewno ponad 20 meczy rozegranych w tygodniu. Widzimy sporo informacji związanych z balansem, trafia do nas także dużo wiadomości w sprawie samego serwisu Battle.net. Tak jak w przypadku każdej naszej bety, jest to dla nas ogromne doświadczenie. Testerzy zaczęli grać od razu, mimo że rozgrywka nie jest jeszcze dopracowana i zapewnili nam ogromną ilość informacji, które ulepszą końcowy produkt.

Q: Wspomniałeś w jednym z wywiadów, że gry 2v2 nie będą zbalansowane z oczywistych powodów, ale większość naszych czytelników lubi tego typu zabawę. Jaka jest twoim zdaniem przyszłość tego typu gier?

Wiem że statystycznie nie jest to prawdą, ponieważ znaczna większość graczy udziela się tylko i wyłącznie w 1v1. Jednak dla osób lubiących rozgrywkę 2v2, 3v3 i 4v4 wciąż pracujemy nad balansowaniem tych trybów. Wprowadziliśmy trochę zmian w niektórych mapach, aby tego rodzaju gry były nieco ciekawsze. Słyszeliśmy sporo narzekań na przykład na mapę Twilight Fortress, że można na niej zbyt łatwo wesprzeć swojego sojusznika, jednak to jest jedną z rzeczy, którą chcieliśmy osiągnąć; stworzyć mapy na których łatwo jest dotrzeć do sojusznika i go ochronić po to, aby gry nie ograniczały się do rusha wszystkich osób na jednego gracza, aby de facto zakończyć szybko grę. Zdecydowanie staramy się stworzyć odpowiedni balans na mapach i w grze, który pozwoli na wygrywanie i przegrywanie jako drużyna. Dodatkowo pracujemy nad zasadami związanymi z dzieleniem surowców gracza, który został wyrzucony z gry lub pokonany, a także nad odkrywaniem po utracie Centrum Dowodzenia [Command Center], Nexusa lub Wylęgarni [Hatchery]. Zdecydowanie skupiamy się na grze drużynowej i będziemy kontynuować nasze starania w tym względzie. Nie wiem czy na koniec balans będzie równie bliski temu z 1v1, w związku z różnymi możliwościami interakcji, jednak wydaje mi się, że gra będzie całkiem dobrze zbalansowana i gracze będą się doskonale bawić.

Q: Na jakim jesteście etapie prac nad trybem dla pojedynczego gracza?

Zbliżamy się ku końcowi.

Q: Czy jest szansa na to, że jednostki z trybu dla pojedynczego gracza pojawią się w multiplayer? Może w dodatku?

Zdecydowanie jest to możliwe. Zdarzyło się to już przecież w przeszłości, prawda? Na przykład Mroczny Templariusz [Dark Templar] był jednostką w trybie single player w StarCraft, a w Broodwar był częścią mutiplayer. Wszystko jest możliwe. Nie spodziewałbym się tego w najbliższym czasie, ale będziemy się blisko przyglądać tym elementom w czasie zbliżania się do prac nad dodatkiem Heart of the Swarm i jego komponentami mutiplayer.

Q: Wydaje mi się, że już macie kilka pomysłów na nowe jednostki w dodatku? Chyba najwyższy czas zacząć o nich myśleć.

Naprawdę? Ja się bardzo cieszę z tego, że kończymy już powoli tą grę. Nie zaczęliśmy jeszcze intensywnie pracować nad Heart of the Swarm. Mamy kilka pomysłów związanych z fabułą, oraz koncepcje na parę misji, ale nie zdecydowaliśmy jeszcze jak podejdziemy do aspektu multiplayer. Jednym z ekscytujących wyzwań, jakie czeka na nas w trybie dla wielu graczy w Heart of the Swarm, oraz Legacy of the Void jest to, że nie chcemy po prostu dodać więcej jednostek. To doprowadziłoby do 17 jednostek na rasę, a w Legacy of the Void byłoby ich już 21. To byłoby szalone, nie sądzisz? Nie byłoby możliwości abyśmy mogli to efektywnie zbalansować, a na pewno niektóre jednostki posiadałyby wspólne role. Graczowi byłoby trudno przewidzieć w co pójdzie jego przeciwnik, jeśli ten ma przed sobą 21 różnych jednostek do wyboru. Będzie to dla nas wielkie wyzwanie, aby znaleźć sprytny sposób na stworzenie fajnego i nowego contentu dla mutiplayer, który nie sprawi że gra stanie się nadmiernie skomplikowana.

Q: Po wydaniu StarCrafta, Blizzard opublikował dodatkowe mapy które rozszerzyły uniwersum gry. Czy planujecie zrobić coś podobnego w przypadku StarCraft II?

Zdecydowanie sporo dyskutowaliśmy na ten temat. Nie jesteśmy pewni czy się to stanie. Jest to coś co chcielibyśmy zrobić jednak to wszystko zależy od tego, ile będziemy mieli czasu na dopracowanie tego typu elementów do poziomu jakości Blizzarda. To jest zawsze motywem naszego działania. Z pewnością moglibyśmy zrobić o wiele więcej przy obecnym składzie naszego teamu, jednak odbyłoby się to kosztem jakości. Zobaczymy co da się zrobić. Zdecydowanie widzimy taką potrzebę wśród fanów i chcielibyśmy podążyć tą droga, jednak nie wiem dokładnie co się stanie. Na pewno będziemy pracować nad custom mapami aby wydać je w pierwszym patchu, który pojawi się wraz z premierą gry, ponieważ chcemy oddać w ręce społeczności sporo map tego typu, aby pomóc im w tworzeniu własnych (oraz chcemy podrzucić kilka pomysłów na mini gry). Jednak jak pewnie zauważyłeś w czasie bety, gracze chyba nie będą potrzebowali zbyt wielkiej pomocy z naszej strony, ponieważ już tworzą niesamowite rzeczy przy pomocy edytora.

 

Wywiad przeprowadził Krzysztof Baranowski.

Transkryptu oraz tłumaczenia tekstu dokonał Grzegorz Sadziński.

 


English version

Q: Two days ago you’ve announced StarCraft II release date, are you excited about that?

Very much so. I’ve been working on this game for over five years now, some of the guys from the team are up to seven years. I think we’re all really really excited to be done with the game and to get it to the hands of the fans. We know many of the fans have been waiting for the game over upwards of ten years. We on the team and the fans are all very excited to be approaching the end.

Q: Do you think there’s something that could change this date?

No, I really don’t see it. I would be unbelievably surprised.

Q: How long do you expect that the beta test will last?

We’re definitely gonna push it as long as we can, we have some hardware deployment that we have to do. We’re definitely be going on here for about another month and then we’ll see what we can do after that. When we have to deploy hardware, when we have to bring it down, prepare for launch but we’re gonna run as long as we possibly can.

Q: This will be few days before release date or maybe some more?

It won’t be necessarily just a few days. We do have to take down the servers to prepare for the launch so there will be some time between the launch and when the beta comes down. I don’t know how long it’s gonna be right now. There will be at least couple weeks or maybe more where the beta is down before launch.

Q: What can we expect in the future patches? We already know that there will be some Facebook integration from today’s announcement. Can you tell me something more about that? Or maybe about map publishing system?

So we’re obviously working on map publishing so that you can publish your map on Battle.net and share it with all your friends. We’re adding two levels of publishing plant. We have sort of a beta test publishing which will share with just you and your friends so that you can test your map and see if it’s any good enough before you publish it live for whole world to see. At that point you will be able to control versioning of your map, decide what version of your map you want people to be playing. We also continue to polish a lot of UI elements that you guys aren’t seeing today. Like we have some very rough version of achievements in the beta right now which we’re gonna keep working on before we go live. We’ve got improved profile functionality, we’ve got lots of little tweaks and fixes across Battle.net to sort of bring it up to speed. Once we go live we have patches planned in the future for things like tournament support, for things like obviously chat channels, lots and lots of little features to happen after we go live as well. We’re sorta viewing Battle.net as sort of a more of a living service in StarCraft II. A little more like we do In World of Warcraft where we’re sort of adding as we go and it’s not just major games that see improvements to Battle.net we also do improvements along the way. I don’t know a lot about Facebook integration functions you probably want Greg Canessa for that stuff but that is something that gonna go live with the product. They are putting it in beta patch so that will just allow you to sort of import your Facebook friends into Battle.net allowing you to quickly populate your friends list with people who are playing StarCraft with you.

Q: How do you assess commitment of players in beta test? Do they provide you enough statistic data?

We’re seeing lots and lots of play on Battle.net right now. The average Battle.net player right now is playing over 20 games a week. Which is really great. Our highest end players up in platinum leagues are playing upwards of 50 games a week. And this is including players who tried it out for two or three games got beaten down decided they didn’t want to play anymore until game went live when they had more time to learn and left. So that means that the players that are active are playing well above 20 games. They are playing lots and lots of games. We’re seeing a lot of information about balance, we’re seeing lots of feedback on the Battle.net service itself. Like all our betas it’s a great learning experience for us. The fans have really sort of jumped in with both feet, played our game is not the most polished experience yet but they played our game and gave us a lot of great feedback to improve final product.

Q: You mentioned in some interview that 2v2 won’t be balanced for obvious reasons, but most our readers like those games a lot. What is the future of those games in your opinion?

I know that numerically it’s not true, the vast majority of players are playing nothing but 1v1. But for players who are playing 2v2, 3v3 and 4v4 we’ve been working on balance of those modes and we’ll continue to work on the balance of those modes. We’ve been putting in some changes to the map pool to make those modes a little bit more fun to play. There have been some complaints about for instance Twilight Fortress map that it might be a little bit too easy to support your ally but that’s one of the things that we’ve been trying to do to those versions of game; provide maps where it’s very easy to get to your ally, to protect your ally. So it’s not a question of everybody rushing and eliminating one player and then the game is effectively over. We’ve been definitely trying to create balance in the maps and in the design that will allow you to play with your team and win and lose as the team. In addition we’ve been working on a lot of the rule sets for resource sharing after ally has dropped or have been eliminated and we’ve been working on reveal rules for when you lose your last Command Center, Nexus or Hatchery. We’re definitely working on team play and we’ll continue to work on the team play. I don’t know in the end of the day if the balance will be quite as tight as 1v1 because of all possible interactions but I think it will be pretty tight balance and I think that players will have a good time.

Q: On what stage are you in single player?

We’re coming pretty close to the end.

Q: Is there any possibility that units from the single player will be some day in multiplayer mode? Maybe in expansions?

It’s totally possible. It happened in the past, right?. Like Dark Templar was a single player unit in StarCraft and became a multiplayer unit in Broodwar. So anything is certainly possible. I don’t anticipate that at this point but we’ll be certainly looking at that stuff as we’re moving to the Heart of the Swarm and multiplayer elements of that game.

Q: So I think you have already some ideas for new units for the expansion? I think it’s right time to think about that.

Is it? I’m just pretty excited to be getting done with this game. We haven’t really started working hard on Heart of the Swarm. We’ve got a little bit idea of story, we’ve got few ideas for few missions but we haven’t worked out on how we’re gonna do it for multiplayer yet. One of the exciting challenges for multiplayer for Heart of the Swarm and Legacy of the Void is we don’t really want to add more units on top, right? That would take us to maybe seventeen units per race and in Legacy of the Void that would be twenty-one units per race. That would be insane, right? There would be no way for us to effectively balance that, there would be no way to make sure units don’t have overlapping roles, would be very difficult for a player to guess what your opponent gonna do when he has twenty-one different choices laid out in front of him. So it will be very challenging for us to find clever ways to create both fun and new content for multiplayer but not make the game too complicated.

Q: After release of StarCraft Blizzard have published some bonus maps that expand StarCraft universe. Are you planning to add similar maps in StarCraft II?

We’ve definitely been discussing it. I don’t know what gonna happen one way or another. It’s obviously something we would like to do it’s all gonna come down for us to time and polish. Like do we have time to do it to Blizzard quality or not? And that’s always our standard. We could definitely do a lot more with the team we have should we choose to do so but it would compromise our quality to sort of jam things too quickly. We’re gonna see what we can do. We definitely see the urge for it from the fans and it’s something we would like to purse but I don’t know what’s gonna happen. We’re definitely gonna be working on some custom maps to release to the community on day one with the day one patch that will go out with the game so we’re planning on putting a lot of maps out there so they will help community make custom maps and sort of provide some new games types. But as you see maybe in the beta already the community may not need that much of our help in making custom maps as they’ve done some amazing things with the editor already.

 

UWAGAUprasza się osoby kopiujące w całości newsy z naszej witryny na swoje strony lub fora o wstawianie widocznych klikalnych linków, bezpośrednio do pobranego tekstu. W przypadku braku widocznego linku, skopiowanie tekstu uważa się za kradzież własności intelektualnej.
Dziękujemy: Administratorzy serwisu.

Autor: Krzysztof Baranowski, Grzegorz Sadziński
Data publikacji : 06.05.2010
Data modyfikacji : 06.05.2010
Liczba wyświetleń tekstu: 9492
powrót
drukuj
pdf
poleć

Komentarz (9)

  • trochę mało pytań, ale wiemy przynajmniej ile będzie trwała beta
    ~MrExtasy
    2010/05/06 19:37
  • mało czasu było
    ~ElemenT
    2010/05/06 19:47
  • "Zdecydowanie skupiamy się na gracze drużynowej..." - chyba grze ;)
    "...ale będziemy się blisko przyglądać tym elementem..."

    takie drobne literówki, ciekawy artykuł jak dla mnie, można dowiedzieć się kilku ciekawych rzeczy.
    ~Aiden
    2010/05/06 19:51
  • Czyli jednak Zergowie beda w nastepnym dodatku. To dlaczego wszyscy pisza ze protosi?
    Wedlug mnie to fajnie, ze protosi beda ostatni.
    ~mgk
    2010/05/06 19:58
  • Dobrze, żeby beta trwała jak najdłużej - dzięki temu otrzymamy starannie wyszlifowanego Starcrafta. Cieszy też pomysł "osiągnięć" jako, że potrafią one naprawdę uprzyjemnić zabawę. Mam nadzieję, że będzie więcej za jakieś szczególne dokonania, oprócz tych za "zaliczanie" kolejnych fragmentów kampanii.
    Rad jestem też z zapewnienia, że premiera jest już ustalona raczej na dobre. Tylko odliczać dni ;-)
    ~InOps
    2010/05/06 20:16
  • tę grę/tą grą, nie "tą grę" :) to tylko konstruktywna krytyka.

    Jedno pytanko, są już jakieś ciekawe mapy made by players ? I czy w ogóle można na nich grać ?
    ~Gamerr
    2010/05/06 20:47
  • http://www.sc2mapster.com/
    Google nie gryzie x)
    ~Aessus
    2010/05/06 23:37
  • Nagrywaliście to w trybie głośnomówiącym?
    ~Atom
    2010/05/07 09:53
  • tak, ledwo co było słychać ale się udało
    ~ElemenT
    2010/05/08 09:54


Archiwum nowości